نظام کوچینگ سازمانی به فرایند سیستماتیک و هدفمندی اطلاق میشود که در آن، افراد و تیمها در سازمان از طریق شراکت با کوچهای حرفهای، به بهبود عملکرد، افزایش مهارتها و تحقق اهداف شخصی و سازمانی خود میپردازند. این فرایند شامل ارزیابی وضعیت کنونی، تعیین اهداف مشخص و ارائه راهکارهای عملی است. کوچها با ارائه بازخورد، راهنمایی و حمایت، به فرد یا گروه کمک میکنند تا نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کرده و بر اساس آنها برنامهریزی کنند. اهداف این نظام میتواند شامل افزایش بهرهوری، تقویت روحیه تیمی و بهبود فرهنگ سازمانی باشد. از طریق این نوع کوچینگ، سازمانها میتوانند ظرفیتهای انسانی خود را به حداکثر برسانند و در مسیر رشد و توسعه پایدار قرار گیرند.
در شرایط کنونی، بسیاری از شرکتها و کارخانهها در حوزه منابع انسانی با چالشهایی مانند نارضایتی شغلی، ترک مالکیت روانشناختی، تعارض اهداف فردی و سازمانی، کاهش تعهد کارکنان و … مواجه هستند.
برای رفع این مشکلات، پیادهسازی نظام کوچینگ سازمانی میتواند علاوه بر افزایش تعهد و علاقه کارکنان به اهداف سازمان، به کاهش تعارضات، افزایش رضایت شغلی و در نهایت سودآوری شرکت منجر شود.
برای پیادهسازی موفق یک نظام کوچینگ سازمانی، نیازمند است که سه وجه طلایی این مثلث مد نظر قرار گیرد.
1. تجربه زیسته مدیریتی: شامل تجربه عملی مدیریت در سازمان یا شرکت؛
کوچ مجری باید تجربه عملی مدیریتی در سازمان یا شرکت را داشته باشد؛ این تجربه به او کمک میکند پس از استقرار در شرکت یا سازمان با توجه به تجربه قبلی در کمترین زمان ممکن اشراف اطلاعاتی کاملی نسبت به چالشهای موجود، تعارضات، ارتباطات حاکم، سازمان های غیررسمی، میزان رضایت شغلی کارکنان، تعهد سازمانی آنان، مالکیت روانشناختی و … را به دست آورده و ادبیات حاکم بر شرکت ها یا سازمان ها را سریع تر درک نماید.
2. داشتن تحصیلات دانشگاهی:
کوچ مجری باید دارای مدرک دانشگاهی معتبر در رشته مدیریت باشد. این دانش به او امکان میدهد تا با مفاهیم، تئوریها، روندهای مدیریتی، وظایف یک مدیر، منابع انسانی، فرهنگ سازمانی، رفتار سازمانی و دیگر مفاهیم مرتبط با این رشته آشنا بوده شود تا بتواند در فرآیند پیاده سازی نظام کوچینگ سازمانی از آنان استفاده نماید.
3. داشتن مدرک تخصصی کوچینگ بالاخص کوچینگ سازمانی(کسب و کار)
کوچ مجری باید مدرک معتبر و مورد تأیید در زمینه کوچینگ داشته و دانش عمیق و تخصصی را در این حوزه دارا باشد؛ کوچ می بایست به رویکردهای کوچینگ از قبیل وجودی، سیستمی، گشتالت، شناختی، حل مسئله و … آشنا بوده و شناخت کاملی نسبت به مدل های کوچینگ از قبیل GROW، SCORE، WDEP، WOOP و … و نحوه اجرای آنان داشته باشد. از طرفی مجهز به مهارت های کوچینگ (از قبیل گوش دادن فعال، پرسشگری قدرتمند، بازخورد آگاهانه، همدلی، اعتمادسازی و ارتباط مؤثر و …) و ابزارها و تکنیک های کوچینگ (از قبیل N.L.P) باشد.